Friday, December 14, 2012

Saga - Episod 6

                   Hari Sabtu dan Hari Ahad ada lah hari-hari yang paling di nanti-nantikan. Maklum la dah letih ke sekolah ( heheh kununnn! ) Pada hari tersebut, aku selalu ikut mak aku basuh kain baju di sungai dekat dengan rumah Mak Lang Liah , opah kepada Nazri Abdul Rahman. Masa tu Nazri kecik bebeno lagi kalau tak silap. Sampai di lokasi, perkara pertama yang aku lihat ada lah pokok remia@kundang di pinggir sungai. Kalau ada buah, kire bonos lah. Pokok tu Tok Cik Nor , ayah tiri kepada Mohd Amir Mohd Zain punya, tapi dah di beri kebenaran untuk di ambil oleh Tok Cik Timah, mak kepada Abg Amir, 


Buah remia@kundang - jarang jumpa dah sekarang ni


                   Mak aku sure la jumpe rakan karib dia, Mak Lang Liah tu..paling tidak setengah jam bersoreh. Masa tu aku gunakan untuk kait buat remia tu. Kalau ada yang masak kire untung la, tapi selalu nya tingei yang muda-muda je. Nan Kidi ( pak sedara Fauziah Nayan ) lah selalu nya terlebih dulu melastik buah yang masak. Dia memang pakar melastik sejak kecik lagi. Ada sekali tu, mata biawak bertuko kepada guli kaca, penangan Nan Kidi..perghhh! hebat mamat tu. Burong ni jangan kire lah,,kalau ada bau bangkai tu, sah la gejala dia la tu..

                   Kebiasaan nya, di waktu pagi Wan Dewi , Opah kepada Fauziah Nayan selalu juga membasuh kain baju di sungai tu. Dan waktu tu juga Nan Kidi pun ada, jadi teman berkubang aku dalam sungai sementara menunggu mak kami selesai membasuh..Tebing sungai tu amat tinggi. Sambil mandi kami korek tebing sungai tu, buat gua la konon. Tapi selalu kene marah, takut tebing tu runtuh, tak pasei terkubur dalam tu. Tak la dalam sangat gua tu, tapi kalau nak jadi kemalangan , sapa la yang tahu. 




               Sesekali kami terjerit - jerit sebab "besi kuning" terapung lalu. Nan Kidi dengan megah nya naik ke darat lalu mencapai lastik, lalu melastik bahan kumbahan tersebut. Aku perati je le..Berkecai di kerjakan si Nan...dengan angkuh dia mengangkat tangan tanda hebat sesangat. 2 kali lestik dah mengena sasaran...Kami sambung berkubang sampai kecut segala anggota badan. Sepanjang sungai tu , dari Rumah Mak Lang Liah, bawak ke Ulu Licin terdapat banyak rumah dan juga "rumah kecik" . Tak hairan lah "besi kuning" yang hanyut tu macam kapal terobang di KLIA sibuk nya. Silap-silap hari bulan, kalau tak berhati-hati mau eksiden dengan benda tu..eeeee, loye dah aku bile terkenang. Dah jadi kebiasaan di sungai tu, dah tau peak hour benda tu lalu..so selamat sikit....

Macam ni aksi Nan Kidi sekarang ni agak nya - tengah train anak dia


                      Tiba masa untuk balek ke rumah..segala nya sudah selesai. Mak menyendeng besen berisi kain basuhan di pinggang. Aku menjinjing bekas sabun dan baldi yang berisi buah remia untuk kakak-kakak aku di rumah. Harap-harap Yang Intan aku dah tanak nasik, perut terasa lapor bila berkubang ni...Yong An aku dah tau, mesti dengan buku nya..memang dia "book worm"...Perjalanan balik melintasi rumah Wan Dewi dan Tok Cik Timah. Lepas tu melintasi jalanraya Beruas-Sitiawan..jauh juga , kira-kira dalam 1 km berjalan kaki. Tapi hati aku puas, dapat berkubang...

Kita sambung lagi nanti..nak tau apa kisah seterus nya??? stay tune ye....

             

1 comment:

  1. agak2nye klw anak2 zam nak mandi dlm sungei yg sama,bagi tak?? laa nii dah takde laa besi kuning..eeeeeiii

    ReplyDelete