Thursday, December 13, 2012

Saga - Episod 5

              Sebelah malam pulak, sebelum maghrib ikut bapak solat jemaah di Surau Jalan Sitiawan..dekat dengan Rumah Imam Hj. Din, bersebelahan dengan kedei Getah Pak Manap...Ada kala, time tu ternampak juge insan Istimewa yang di gelor Mat Tiga Suku. Mat ni kerje dengan Pak Manap di kedai membeli getah tu. Bile kedai dah tutup dia melepak di bawah pokok sambei menyanyi lagu Arab. Suara buleh tahan merdu, tapi ntah betui sebutan arab nye, ntah idak tak tahu le...Lengok nada nya memang ada bunyi Arab..mungkin Versi Arab Malaysian Finance le kot...

Surau Jalan Sitiawan - kini dah jadi Markas

                  Bile sampai di surau, dan time solat selepas iqamah, budak2 sebaya aku ada le dua tiga orang..yang satu kelas dengan aku pun ada..nama dia Sham anak pak Talib ( Lupe nama penuh )..aku solat sebelah dia..Masa solat kami main kuis-kuis kaki..sesekali tegelak-gelak..Masa ruku` rakaat pertama songkok aku terjatuh, Sham la yang tolong ambik dan letak di kepala aku sambill tergelak-gelak..Di mana Sham sekarang ye..?..Last aku jumpe dia di belakang Globe Silk Store Jalan TAR..cuci kereta..kesian keadaan dia masa tu...Aku sempat hulurkan dia duit buat belanje...


     Lepas habis solat, time nak balek , jenuh kena menjawab dengan bapak aku. Rupe2 nya dia perasan aku main-main sewaktu solat...agak nya bapak aku pun tak kusyuk solat time tu gamak nye. Besok nya langsung aku tak di bagi ikut ke surau..huhuuu. Dok rumah kene mula mengaji Mukadam dengan mak....Padan muke.!!


     Keesokan hari nya , hari kedua aku ke sekolah. Bapak aku juga yang anto. Begitu lah seterus nya sampai 3 hari berturut-turut. Hari ke empat aku ke sekolah dengan berjalan kaki di temani 2 org kakak aku yang juga bersekolah di SK Beruas. Aku dah tak berasa takut lagi, cume semasa nak melintas deretan rumah cina selepas rumah Tok Yakub je aku panik sikit...ada anjing beb, mau tak seram. Semasa di bawak pokok ciku di depan rumah Tok Yakub, kebiasaan nya aku akan cari kayu atau batu sebagai peneman semangat..tapi kalo kene kejor juge ntah lew..mau meraung aku...








        Begitu le keadaan nya teman ke sekolah sampei le ke Darjah seterus nya..


Ada lagi kisah di waktu sekolah rendah..banyakkkk...! nanti teman sambung cerite lagi..Nak pegii lawat kawasan jap...babaii....



3 comments:

  1. anjing2 mong yeu tu dah tak berkuasa masa tu..dia penat mengejor penghantar kueh awal pagi lagi..

    ReplyDelete
  2. hahahahah...Anjin mong yew The 3rd generation kot yang selalu menyalak kat teman tu....chengey jugak, tapi selalu teman acah nak baling dengan batu, dia lari juge...hehehehe...

    ReplyDelete
  3. Petua supaya anjing takut dgn kita...bila bertembung dgn anjing tu...kita salak garang pada anjing tu dulu mesti ia lari sebab kita lebih garang drpd nya,
    Tapi kalau anjing tu buat 'derk' n pandang kita semacam so...
    Lariiiiiiiiiiiiiiiiiik hahaha

    ReplyDelete